Ayuthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van michael en natascha - WaarBenJij.nu Ayuthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van michael en natascha - WaarBenJij.nu

Ayuthaya

Blijf op de hoogte en volg michael en natascha

05 Januari 2013 | Thailand, Ayutthaya

Dag 3

Vandaag begon ijskoud voor Natascha!! Ze had gisteravond besloten om 's ochtends nog even te gaan douchen en haar haren te wassen.. Toen ze alleen onder de douche stapte... Grrrvdpfdrgrr!!!!!!! Fucking kouuuudddd!!!!
Het boilertje van onze douche bleek niet te werken.... :(
Gister en eergisteravond hadden we wel gemerkt dat de douche niet goed warm werd, maar doordat het leidingwater waarschijnlijk opgewarmd was door de warme buitentemperatuur hadden we daar niet zo'n last van gehad.. Maar de temperatuur van dat leidingwater daalt 's nachts heel hard kan ik je vertellen!!!
Michael lag alleen nog heerlijk te doezelen in bed en Natas had geen zin om zich weer aan te kleden en bovenstaande te melden bij de receptie (wat gaan ze ten slotte doen om half 7 's ochtends?!?!).. Uiteindelijk werd het dus even keihard doorbikkelen en klappertanden, want die haren moesten toch echt gewassen worden vandaag!! ;)

Na uitgecheckt te hebben, gingen we met het minibusje wat we op onze eerste dag geregeld hadden naar Ayuthaya. Terwijl we ons ontbijtje (weer zo'n lekkere fruitsalade) onderweg opknabbelden, liepen we naar het hotel waar we opgehaald werden..
Precies op de afgesproken tijd werden we opgepikt door een busje wat letterlijk vol toeristen zat. Echt zo'n standaard excursie-busje met mensen met zonnehoeden en camera's.. (Kwamen wij aan; helemaal bepakt en bezakt met beiden een backpack en nog een andere rugtas aan ons lijf hangen, en met heel oncharmant onze wandelschoenen onder een korte broek aan.. Hihi, volgens mij waren wij de attractie van de dag!! ;)

Ergens voelde Natas bij het zien van dit busje een licht onderbuikgevoel van; wat staat ons hier nu te wachten, volgens mij klopt er iets niet... Maar goed, volgens de chauffeur gingen we naar Ayuthaya, dus stapten we gewoon gezellig in.
Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we aan in Ayuthaya.. Wij hadden verwacht in het centrum te zullen stoppen, maar in plaats daarvan stopten we bij een tempel ergens in the middle of nowere..
In eerste instantie hadden we zoiets van; ze zullen de rest hier vast afzetten en ons vervolgens in het centrum afdroppen ofzo..
Dat bleek dus verkeerd gedacht!!! Binnen 2 minuten stond er een gids naast de bus die iedereen vriendelijk verzocht om uit te stappen.. Na wat lichte verwarring onderling over wat de bedoeling was, kregen we te horen dat we alleen met het bekijken van deze tempel bij de groep getrokken zouden worden. Daarna zouden we op een plek naar keuze in het centrum van Ayuthaya afgezet worden..
En tsja, dan kan je daar wel moeilijk over gaan doen, maar daar word niemand vrolijker van.. We besloten om dit dus maar als een soort bonus te bekijken en gewoon gezellig mee te doen..

De tempel waar we gestopt waren heet 'Wat Phuukhaw Thong' wat gouden berg tempel betekend. We leerden dat toen Thailand nog Siam heette, deze tempel eens de hoofdstad was. Volgens de gids was de tempel vroeger misschien (gedeeltelijk) goud geweest, maar nu staat hij bekend als de witte tempel van Ayuthaya..
Het was toegestaan om na het informatieve praatje zelfstandig verder te kijken op het terrein en de tempel te beklimmen. Dit hebben we dus gedaan.. Vanaf de tempel hadden we een supermooi uitzicht over de omgeving, wat dus een goede aanleiding was voor een aantal foto's..
Uiteindelijk bleek het uurtje wat uitgetrokken was voor deze tempel precies genoeg tijd, en vervolgden we onze reis. We werden afgezet bij het treinstation en zochten daar in de buurt een guesthouse.
De eerste plek waar we navraag deden, was gelijk raak; voor niet al te duur een kamer met alle benodigdheden en airco.. Simpel, maar netjes en schoon dus helemaal prima!!

Zodra we op het bed gingen zitten, barsten we samen in lachen uit!!
Het kraakt, en dan op meer manieren dan je je in eerste instantie voor zou stellen!! Na een korte inspectie bleek dat om het matras en de kussens plastic (vuilnis)zakken genaaid (ja, genaaid; met naald en draad!!) zitten!! Dat zal wel zijn om het langer netjes en schoon te kunnen houden, alleen hoor je nu bij elke beweging dat plastic kraken!! Heel bijzonder!!

Na het afdroppen van onze spullen, besloten we om fietsen te gaan huren en op die manier Ayuthaya te gaan bekijken.. We vonden een locatie waar we voor omgerekend 1 euro per persoon fietsen konden huren voor de hele dag.. Dit hebben we dus gedaan.
De vrouw die de fietsen verhuurde, liet ons een kaartje zien en vertelde ons dat we voor 6 baht per persoon (39 baht is 1 euro; 6 baht voor een pondje is dus bijna niets) een pondje konden nemen naar de overkant van de rivier. Op het kaartje zagen wij alleen ook een brug staan een stukje verderop, dus vroegen we of dit ook mogelijk was. De vrouw bevestigde dit en dus besloten we via de brug te gaan.. (waarom zouden we moeilijk doen en op een boot gaan staan wachten om vervolgens te hannesen met kleingeld als het ook makkelijk kan..)
Nou, dat hebben we geweten!! Gekkenhuis!! We kwamen op een weg terecht waar de snelheden van de auto's dicht bij snelweg-snelheid in de buurt kwamen.. Nu is dat hier in Thailand op zich nog niet zo'n drama, aangezien er geen fietspaden zijn en iedereen dit doet (zolang je maar goed aan de kant blijft rijden).
Het probleem was alleen dat men hier links rijd, en wij ten eerste een 3-baans rotonde over moesten steken en daarna een aantal keer rechtsaf moesten slaan!! Sta je daar met je fiets, aan de zijkant van de weg te kijken wanneer je mogelijk veilig over kan steken zonder van je sokken gereden te worden!!
Na het oversteken van de rotonde, besloten we dat we ons leven wel genoeg in de waagschaal gelegd hadden en genoeg avontuur hadden gehad voor vandaag.. In plaats van te proberen rechtsaf te gaan slaan, besloten we rechtdoor te gaan waardoor we weer op de route richting ons vertrekpunt terecht kwamen..
Uiteindelijk hebben we dus toch maar het fietsenpondje genomen.. (Jaja, we weten het; waarom doen we dan ook zo eigenwijs als iemand ons aanraad iets te doen!! Antwoord op die vraag; echt geeeen idee!!! ;)

Na een toch nog wat avontuurlijke overstap* met de pond, begonnen we onze tocht door Ayuthaya. (*een bootje, waarbij je eerst je fiets van een flinke trap af moest sjouwen, vervolgens zonder in het water te vallen die fiets en jezelf aan boord moest zien te krijgen. Eenmaal op het water moest je moeite doen om alles goed in balans te houden, waarna je nog een zelfde trap weer op moest klimmen met fiets en al!! En dat nogmaals zonder in het water te vallen!! Best een uitdaging!!)
Het fietsen door Ayuthaya bleek een succes! Erg leuk om zo alle straatjes door te fietsen en ook wel handig aangezien alles best ver uit elkaar ligt. Onderweg stopten we om nog wat te gaan eten. Tot nu toe hadden we bij de straatstalletjes waar we stopten alleen maar noedels gegeten en nog geen kip, vlees of vis. Vandaag besloten we de proef op de som te nemen.. Gebakken kip met rijst!! Zag en goed uit en was erg lekker, nu alleen hopen dat onze buiken het hier ook mee eens zijn..

Later op de dag kwamen we aan bij onze volgende bestemming; Wat Mahathat. Dit zijn overblijfselen van een zeer grote oude tempel. Deze plek staat bekend als 1 van de meest gefotografeerde plekken in Ayuthaya vanwege het hoofd van een Buddha- beeld wat helemaal omgeven is door de wortels van een boom. Toen we daar stonden, konden we ons dit wel voorstellen; wat een mooi plaatje!! Bijna sprookjesachtig om daar zo te staan!!
Uiteraard hebben wij daar ook eens flink de toerist uitgehangen met statief en camera in de hand ;)

Na Wat Mahathat, besloten we om het oude gedeelte van Ayuthaya voor gezien te houden. Het was ondertussen namelijk superwarm geworden en Natas was vergeten zich in te smeren met zonnebrand, dus al lekker aan het verbranden..
In eerste instantie besloten we om nog naar een overdekte markt te gaan. Toen we alleen halverwege hiernaartoe bij ons hotel in de buurt waren, besloten we om het voor gezien te houden voor vandaag. Het was te warm en Natas werd al te rood..
De rest van de middag hebben we gerelaxed in ons hotel..

'S avonds besloten we om weer eens in een restaurant te gaan zitten, waar we allebei curry met rijst bestelden.. We wisten wel dat Thai pittig eten gewend zijn, maar dit was zo pittig dat zelfs bij Michael de tranen in zijn ogen sprongen!! Desondanks was het wel erg lekker, dus hebben we het wel opgegeten.. Dit alleen wel met om de 2/ 3 happen een zeer noodzakelijke slok drinken en een hap droge rijst!!!

• 06 Januari 2013 - 11:37

Sandra Oordt:

Hoi Natascha en Michael,
    wat een avonturen beleven jullie zeg!
    Echt superleuk om te lezen. Ik lees alles s'avonds voor aan John zodat ik het nog een keer meebeleef.
    Prachtige foto's ook!
    Geniet maar lekker, groetjes uit het grauwe Capelle!

• 07 Januari 2013 - 05:48

Michael En Natascha :

Leuk om te lezen dat jullie zo meegenieten!! Voor ons is dit ook wel een leuke manier om nog wat contact te houden met iedereen en te laten weten waar we zijn!!
    Vanavond weer een verslagje!! (Weliswaar minder avontuurlijk op ons relaxdagje, maar toch!! ;)