cycling sukothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van michael en natascha - WaarBenJij.nu cycling sukothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van michael en natascha - WaarBenJij.nu

cycling sukothai

Blijf op de hoogte en volg michael en natascha

07 Januari 2013 | Thailand, Sukhothai

Dag 5

Voor vandaag hadden we bedacht om een relax-dag te houden.. We hadden in eerste instantie bedacht om lekker aan het zwembad te gaan hangen, wat ook de reden was dat we voor een guesthouse met zwembad gekozen hadden.. Het water in het zwembad bleek alleen heel troebel en zag er dus niet zo fris uit..
'S ochtends hebben we nog even getwijfeld over het veranderen van guesthouse, maar omdat we geen zin hadden om te haasten en al onze spullen te pakken hebben we dit maar niet gedaan.

Uiteindelijk zijn we 's ochtends even het centrum in gelopen om te kijken naar een fietstour waar Natas wat over gelezen had. We moesten toch nog ontbijten, dus besloten we de twee te combineren. Op het adres van de fietstour was alleen niemand aanwezig, dus zijn we maar gaan ontbijten.
Tijdens ons ontbijt liepen de mensen van het tentje waar we waren gaan zitten steeds heen en weer met witte deegbolletjes, zagen er een beetje uit als een soort pasteitjes.. We besloten er 1 te proeven, en wat bleek; was net bapao, alleen dan in het klein en veel lekkerder!!
Voor onze lunch gingen we dus terug naar dit tentje om wat van die lekkere balletjes mee te nemen! Dit was wel leuk, want we werden gelijk herkend zodra we aan kwamen lopen!! Weer iemand blij gemaakt dus met de wetenschap dat zn kookkunsten gewaardeerd worden!! ;)

De rest van de dag hebben we lekker gerelaxed in onze gustehouse; spelletje, btje hangen, vast in onze lonely planet rondsnuffelen naar onze volgende locatie, enz.. Uiteindelijk hebben we hierbij ook telefonisch onze fietstour geregeld..

Rond een uur of 4 werden we opgehaald door Ronny, de eigenaar van het bedrijf waar we de fietstour hadden geboekt. We mochten, geheel op zijn Thais bij hem in de bak van zijn pick up truck stappen, waarna hij ons naar zijn woning reed waar de fietsen stonden.
We kregen een aantal stoere mountainbikes toegewezen en kregen te horen dat Mem onze gids voor vandaag was. Tijdens de 3 uur durende tocht over het platteland van Thailand vertelde Mem van alles en nog wat over het land en de stad Sukhothai.
Zo kregen we bvb te horen dat de mensen die het land bewerken, elke dag van 6 tot 6 uur in de volle zon op het land werken. Hier krijgen ze ongeveer 200 baht voor, wat neerkomt op ongeveer 5 euro.
Toch schijnt iedereen wel goed rond te kunnen komen, aangezien het hier ook wel goedkoop is om te leven. Mem vertelde dat zolang een Thai niet lui is, hij altijd zal overleven aangezien alles wat hij nodig heeft de mogelijkheid heeft om te groeien in de eigen omgeving. Daarnaast is het hier zo dat als iemand kip wil eten, hij zelf kippen zal houden op de eigen grond, enz, enz..
Iets wat hierbij wel problemen oplevert, is dat de mensen veel chemicaliën gebruiken om de gewassen te besproeien. Hierdoor schijnen veel mensen die het land bewerken ziek te worden en aandoeningen aan de longen of kanker op te lopen. Het schijnt dat een veel gebruikt grapje hier is dat als je van je man afwil, je meloenen moet gaan verbouwen.. (komen sterke insecten op af, dus is er veel chemicaliën voor nodig, dus is de kans om ziek te worden groter) Dussss, ladies.. Dan weet je vast wat je moet doen als je van je vent af wil!! ;)

Het niet gebruiken van de chemicaliën is geen oplossing volgens Mem omdat ze dan veel minder en minder mooie producten overhouden, en het proces om dit te krijgen veel duurder is. Mem vertelde dat het kopen van biologisch voedsel in Thailand ongeveer 10 keer zoveel kost als voedsel wat niet biologisch is. Wat dat betreft is Thailand dus niet zo geschikt als je een echte gezondheidsfreak bent!!

Naast alle informatie die we kregen, was het landschap echt prachtig!! Natas had het liefst elke 100 meter willen stoppen om foto's te maken!! Dit hebben we uiteraard niet gedaan, anders waren we nu nog niet terug geweest..
Maar het was wel echt superleuk om zo op de fiets over het platteland te rijden!
Bij ieder dorpje waar we langs kwamen, leek Mem de mensen te kennen en werden we enthousiast begroet door de kinderen daar..
Daarnaast nam Mem veel initiatief in het maken van foto's voor ons!! Ze nam ons bvb express mee over een hele gammele houten brug (terwijl er precies naast een betonnen brug was) en zei ons nog een keer terug te gaan zodat ze foto's kon maken.. Was erg leuk en leverde voor ons uiteraard superleuke plaatjes op!!

Toen we bijna terug waren, stopten we nog bij een tentje waar whisky verkocht werd. Onderweg waren we namelijk een aantal slangen tegen gekomen, en Mem zei ons dat ze ons niet alleen slangen, maar ook slangen-whisky wilde laten zien.. Eerst dachten we nog dat we het verkeerd verstaan hadden, maar al snel bleek het tegenovergestelde waar te zijn!!
De eigenaar liet ons vol trots allemaal flessen whisky zien met hierin onder andere slangen, schorpioen, een duizenpoot, de penis van een tijger en nog meer van dat soort rare dingen.. Heel apart!!
Uiteraard moesten we ook even proeven.. Gezien het feit dat we allebei nooit whisky drinken en dit niet onze favoriete drank is, viel het uiteindelijk nog best mee!! Volgens mij hadden wij alleen wel mazzel gehad en toevallig net wat whisky gekregen uit de fles waar honing in zat.. Was dus redelijk te doen doordat het wat zoetig was.. We hebben niet gezien wat er verder nog in zat, en willen dit eigenlijk ook niet weten!! ;)
Na deze korte proeverij, was onze tour voorbij en werden we weer in de bak van de pick up truck naar onze guesthouse gebracht..
Na een verfrissende douche en wat te eten was de dag alweer voorbij!!

• 07 Januari 2013 - 22:09

Pa Van Wingerden:

sportief op de fiets jullie zien er goed uit

• 08 Januari 2013 - 11:21

Michael En Natascha :

Thanks!! We worden inderdaad nog eens sportief hier!! Zijn vandaag weer wezen fietsen!!